Thursday, December 1, 2011

Interview with MARK BEAUMONT, Cyclist

"The views from The Crags and Arthur´s Seat always remind me what a great city Edinburgh is"

Your last adventure took place in the Canadian Arctic as part of a rowing expedition. Is rowing harder than cycling? What is the North Pole like?
Rowing draws on a lot of the same strengths as cycling in terms of physical and mental endurance. I am still more of a cyclist at heart and find it easier. The expedition was as part of a six man team, lead by Scottish adventurer, Jock Wishart and we were trying to be the first to reach the 1996 North Magnetic Pole. It was an incredible part of the world to see. So few people have been there and it is changing very fast, with less ice cover each year. In the summer, the archipelago of islands in the Canadian Arctic are very arid and barren, but the sea ice fields are some of the most impressive and intimidating landscapes I have ever come across on expedition.

How do you prepare and train yourself before your expeditions?
The training for the Arctic was very different to past expeditions as it was rowing and not cycling and it was in a team rather than solo. Most of the team training was on the English Channel, but I also did a lot of my own rowing on the Edinburgh canal and out in the lochs of Perthshire.

On your trip cycling the Americas (from Alaska to Tierra del Fuego) you also climbed the highest peaks. What was the most difficult moment of that adventure?
On Denali, the first climb in Alaska, I witnessed an accident where a couple of climbers lost their lives. For me, that was the hardest part of the expedition, as it really hit home as to the risks involved in committing to that dream.

What place did you like most or what do you keep the best memories of from your trips?
I love the deserts. The sense of space out there is incomparable to anywhere. The Atacama Desert in northern Chile has to be one of my favourite landscapes. In terms of culture, I loved Iran, a place that was very different from what I expected. The people were so friendly throughout and I felt very welcomed.
You broke the previous World Record for cycling around the world, by 81 days. Did you expect that result at the beginning of your cycling? 
Yes, the old world record was 276 days, but I was always trying to break my own target of 195 days. I did so by less than 8 hours. It was a well planned expedition and I was never targeting the old world record.
How many people travel with you on your expeditions? How do you plan one of your trips?
On the cycle around the World or down the Americas I am alone for most of the time. The world was just over half a year and the Americas journey took about nine months. However, every few months I am joined by a BBC cameraman to film me in a different part of the world. The rest of the time it is just me and my cameras on the road. In the Arctic it was a very different set up, as I was asked to join the expedition as both, a rower and film maker to make a documentary which will be on BB2 Scotland just before Christmas.

If we talk about Edinburgh, what is your favorite place in town?
I have lived off Broughton Street and the top end of Leith Walk and love that whole area. It has a great down to earth feel with good food and pubs.

What is the best place to get lost in the city?
I still love going running up the crags and over Arthur's Seat - the views up there always remind me what a great city it is.

What do you like the most about this city?
Having lived in Edinburgh and Glasgow I love them both for different reasons. Edinburgh has a diversity of social life and a food scene which is second to none in Scotland.

What would you change?
The traffic and whole travel infrastructure!

How would you describe Edinburgh in just one word/sentence?
Steeped in history but modern and fun loving.

Tu última aventura tuvo lugar en el Ártico canadiense, participando en una expedición a remo. ¿Es el remo más duro que la bicicleta? ¿Cómo es esta región del Polo Norte?
Remar implica en muchos aspectos las mismas fuerzas que montar en bici en términos de resistencia física y mental. Me siento más ciclista y por eso lo encuentro más fácil. En la expedición fui parte de un equipo de seis hombres liderados por el aventurero escocés Jock Wishart e intentamos ser los primeros en llegar al Polo Norte magnético. Es una parte del mundo increíble para ver. Muy poca gente ha estado allí y cambia muy rápidamente, ya que cada año está cubierto por menos hielo. En verano, el archipiélago de islas en el Ártico canadiense es un terreno muy árido y estéril, pero los campos de hielos en el mar son unos de los paisajes más impresionantes e intimidatorios que he visto durante la expedición.


¿Cómo te preparas y entrenas antes de tus expediciones?
El entrenamiento para la expedición en el Ártico fue muy diferente a otros porque fui remando, no en la bicicleta y como parte de un equipo, no de manera individual. La mayor parte del entrenamiento en equipo fue en el Canal de la Mancha, pero también entrené solo remando por el canal de Edimburgo y en los lagos de Perthshire.


En tu viaje recorriendo en bici las Américas (desde Alaska hasta Tierra del Fuego) también escalaste los picos más altos. ¿Cuál fue el momento más difícil de aquella aventura?
En Denali, la primera subida en Alaska, Presencié un accidente donde un par de escaladores perdieron la vida. Para mí, ésa fue la parte más dura de la expedición. Presenciar esto afecta por los riesgos que implica llegar a cumplir este sueño.


¿Cuál es el lugar que más te ha gustado o del que guardas mejores recuerdos de tus viajes?
Me encantan los desiertos. El sentido de espacio en ellos es incomparable a ningún otro lugar. El desierto de Atacama en el Norte de Chile, está entre mis paisajes favoritos. En términos de cultura, me encantó Irán, un país muy diferente a como yo lo esperaba. La gente fue muy amable en todo momento y me sentí muy bienvenido.



Rompiste el anterior récord mundial montando en bicicleta alrededor del mundo, en 81 días. ¿Esperabas semejante resultado al principio de tu recorrido? 
Sí, el anterior récord era de 276 días, y yo lo hice en 195. Siempre intenté romper mi propio objetivo y lo hice en menos de 8 horas. Fue una expedición muy bien planificada.
¿Cuánta gente suele viajar contigo en tus expediciones? ¿Cómo planeas uno de tus viajes? Cuando recorrí el mundo o durante el viaje por las Américas, estuve solo la mayor parte del tiempo. Dar la vuelta al mundo me llevó año y medio y el viaje por América, unos 9 meses. Sin embargo, cada pocos meses, se unía un cámara de la BBC para grabarme en alguna parte del mundo. El resto del tiempo sólo estoy yo en la carretera con mis cámaras. En el Ártico fue diferente porque me propusieron unirme a la expedición como remador y director para hacer un documental que será emitido en BBC2 Scotland antes de Navidad.

Si hablamos de Edimburgo, ¿cuál es tu lugar favorito de la ciudad? 
He vivido en Broughton Street y al comienzo de Leith Walk y me encanta todo ese área. Tiene un gran sentimiento realista con buena comida y pubs.

¿Cuál es el mejor lugar para perderse en la ciudad?
Me sigue gustando mucho correr mientras subo por las montañas de los Crags y Arthur´s Seat. Las vistas desde allí siempre me recuerdan lo grandiosa que es esta ciudad.



Qué es lo que más te gusta de la ciudad?

Habiendo vivido en Edimburgo y Glasgow, ambas ciudades me gustan por diferentes motivos. Edimbugo tiene una gran diversidad en la vida social y el tema gastronómico que no hay en el resto de Escocia.



¿Qué cambiarías?

El tráfico y toda la infraestructura de transportes.



¿Cómo describirías Edimburgo en una sola frase?

Estancada en la historia a la vez que moderna y adorable.

No comments:

Post a Comment